Symbolisme Concert ihkv 75 jaar Bevrijding

29 februari om 20:15 Kerk van Peize

SYMBOLISME
C. DEBUSSY Piano trio in g. (1880) 24 min.
I Andante con molto allegro
II Scherzo. Moderato con allegro
III Intermezzo. Andante espressivo
IV Finale Appassionato
Tim Brackman – Viool
Pieter de Koe – Cello
Rik Kuppen – Piano
O. MESSIAEN Thème et variation (1932) 8 min.
Tim Brackman – Viool
Rik Kuppen – Piano
C. DEBUSSY Rhapsodie (1911) 8 min.
Jelmer de Moed – Klarinet
Rik Kuppen – Piano
——— PAUZE ———
O. MESSIAEN Quatuor pour la fin du temps (1941) 50 min.
I Liturgie de cristal
II Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du temps
III Abîme des oiseaux
IV Intermède
V Louange à l’Éternité de jésus
VI Danse de la fureur, pour les sept trompettes
VII Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps
VIII Louange à l’iimortalité de jésus
Tim Brackman – Viool
Jelmer de Moed – Klarinet
Pieter de Koe – Cello
Rik Kuppen – Piano
In 1879 brengt Tchaikovsky de achttien-jarige Claude Debussy onder de
aandacht van Gravin von Meck, die een nieuwe huispianist zoekt. Zij neemt
hem mee op reis naar Rusland en Italië om te spelen en muziek te schrijven.
De levenslustige jonge componist schrijft zijn pianotrio gedurende deze reis.
Het werk wordt postuum pas uitgeven en wordt vaak beschouwd als
onvolwassen en stilistisch onduidelijk. De jonge Debussy was nog opzoek
naar zijn impressionistische/symbolistische stijl waar hij later bekend mee zou
worden. Hoort u Debussy?
Olivier Messiaen trouwt in 1932 met zijn eerste vrouw, de violiste Clair Delbos.
Zijn bruidscadeau aan haar is dit thema met variaties. De vierentwintig jarige
componist bevindt zich midden in zijn stilistische ontwikkeling. Hij schrijft zijn
eerste modale werken. Om deze complexiteit te beheersen schrijft hij een
klassiek thema met 5 variaties.
Debussy schreef zijn Rhapsodie voor klarinet en piano in opdracht voor het
CNSM in Parijs. Naast een afspiegeling van de instrumentale veelzijdigheid
bevat het ook de vele contrasten van zijn stijl. De volwassen Debussy heeft
zijn stilistische rijpheid bereikt en zoekt als symbolist geen emotionele
toenadering. Zijn muziek schept kleuren, sferen, structuren, en geeft alle
ruimte aan de fantasie van de luisteraar.
In 1940 wordt Olivier Messiaen door het Duitse leger opgepakt en naar het
werkkamp Stalag VIII gedeporteerd. Omdat de officier van Messiaen gehoord
heeft krijgt hij de mogelijkheid om op een oude piano muziek te componeren.
Hier schrijft hij zijn ‘kwartet voor het einde der tijden’ voor de musici en
instrumenten die toevalligerwijs in het kamp aanwezig zijn. Zijn inspiratie haalt
hij uit de Openbaring van Johannes (de Apocalyps) en de natuur. In dit werk
komt het symbolisme tot een hoogtepunt waar Messiaen vogelgeluiden in zijn
muziek verwerkt en het verhaal van het einde der tijden letterlijk verklankt. Op
een ijzige 15 januari wordt het werk in de hoofd-barrak voor het eerst
uitgevoerd, voor alle gevangenen van het kamp.
‘And the angel which I saw stand upon the sea and upon the earth
lifted up his hand to heaven, and sware by him that liveth for ever and ever …
that there should be time no longer: But in the days of the voice of the
seventh angel, when he shall begin to sound, the mystery of God should be
finished …’

Meer informatie