Laatste feestje Café Bar Kok gaat niet door
‘Vanwege het hele warme weer van vrijdag hebben we helaas moeten besluiten om het allerlaatste feestje niet door te laten gaan ons excuus hiervoor’, laten de organisatoren weten.
Laatste feestje Café Bar Kok gaat niet door
‘Vanwege het hele warme weer van vrijdag hebben we helaas moeten besluiten om het allerlaatste feestje niet door te laten gaan ons excuus hiervoor’, laten de organisatoren weten.
Uitnodiging officiële ingebruikname opslagaccu’s Zomerbad Peize
Met veel genoegen nodigen wij u uit voor een bijzonder moment in de verduurzaming van ons zwembad. Op woensdag 1 juli 2026 om 15.30 uur zullen wij bij Zomerbad Peize officieel onze nieuwe opslagaccu’s voor het zonnepark in gebruik nemen. Met deze investering zetten wij een belangrijke stap in het efficiënter benutten van duurzaam opgewekte energie en dragen wij verder bij aan een toekomstbestendige energievoorziening.
De ingebruikname van de opslagaccu’s is een logisch vervolg op de uitbreiding van onze duurzame energievoorziening. Door de overname van de zonnepanelen van Energie op Rozen beschikken wij over een grotere opwekcapaciteit dan voorheen. Om deze duurzaam opgewekte energie optimaal te kunnen benutten en voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen binnen de energiemarkt, hebben wij gekozen voor de aanleg van energieopslag.
Met de opslagaccu’s kunnen wij een groter deel van onze zelf opgewekte energie bewaren en gebruiken op momenten dat de vraag daarom vraagt. Hiermee vergroten wij onze energieonafhankelijkheid en versterken wij onze ambitie om het zwembad op een duurzame en verantwoorde wijze te exploiteren.
Deze investering sluit naadloos aan bij onze missie om een aantrekkelijk en toekomstbestendig zwembad voor de gemeente te behouden en te exploiteren, waarbij wij streven naar een zo energie-neutraal mogelijke bedrijfsvoering. Wij zijn ervan overtuigd dat energieopslag een belangrijke schakel vormt in het realiseren van deze doelstelling.
Wij stellen het zeer op prijs als u bij deze feestelijke ingebruikname aanwezig wilt zijn om dit bijzondere moment samen met ons te markeren met een hapje en een drankje.
Datum: woensdag 1 juli 2026
Tijd: 15.30 uur
Locatie: Zomerbad Peize, Smeerveensdijk 2
Wij hopen u op 1 juli te mogen verwelkomen. Zou je even via email willen aangeven als je aanwezig bent
12 tips tegen warmte
Bij de buren deelt men deze twaalf tips tegen de warmte, niet allemaal direct effect, maar gezien de huidig temperaturen misschien iets om te overwegen.
Hoppa Festival gaat – ondanks warmte – door
De organisatie van het Hoppa Festival laat weten dat het driedaagse evenement komend weekend gewoon doorgaat. Hoewel eerder werd besloten om PaisSonic en de Wielerronde van Peize vanwege de verwachte weersomstandigheden af te gelasten, ziet de organisatie van Hoppa voldoende mogelijkheden om bezoekers veilig en comfortabel te ontvangen.
“Wij begrijpen de overwegingen van PaisSonic en het wielercomité, maar met enkele aanpassingen kunnen we cultuurliefhebbers uitstekend ontvangen”, aldus de organisatie.
Op en rond de Brink worden extra schaduwplekken gecreëerd en komen er waterpunten waar bezoekers gratis water kunnen pakken.
Het festival begint vrijdag met het Hoppadiner rond de kerk. Hiervoor zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Op zaterdag staan diverse doe-, ontdek- en cultuuractiviteiten op het programma. Zondag staat in het teken van theater en beleving, waarmee het festivalweekend wordt afgesloten.
Kijk op HoppaPeize.nl voor de complete programmering.
Pais Sonic afgelast
Vanwege de verwachte weersomstandigheden heeft de organisatie van Pais Sonic maandagavond besloten het festival komende zaterdag niet door te laten gaan.
Ronde van Peize gaat niet door
42e Ronde van Peize laat nog een jaar op zich wachten. Vanwege de voorspelde hoge temperaturen is het organiseren van een sportwedstrijd niet verantwoord voor zowel de wielrenners als alle vrijwilligers die de hele dag actief moeten zijn.
Alle wedstrijden van vrijdag 26 juni a.s. zijn geannuleerd, inclusief de Dikke Banden Race voor de jeugd.
Peizer Hopbeltoernooi 2026
Het Peizer Hopbeltoernooi 2026 is zondagavond, na een zinderende tennisweek van 14 juni tot en met 21 juni 2026, succesvol afgerond op het tennispark van T.V. Peize.
Het was dit jaar de 38e editie van dit evenement, dat strak en vlekkeloos werd georganiseerd door de toernooicommissie en de vele vrijwilligers van de club. Op en rondom de banen aan de Hereweg was het de afgelopen week genieten van talloze mooie partijen.
Tropische strijd zonder incidenten
De grootste uitdaging van deze editie was zonder twijfel het weer. De felle zon en de intense hitte hielden spelers en toeschouwers flink in hun macht. Gelukkig hield iedereen het hoofd koel: de organisatie zorgde voor voldoende schaduwplekken en verfrissing, waardoor er zich geen gekke incidenten hebben voorgedaan op of naast de tennisbanen.
Hoogtepunten van het toernooi
Gezelligheid troef: Toeschouwers genoten massaal van de hapjes, drankjes en de unieke sfeer die dit toernooi traditioneel tot het gezelligste van Drenthe maakt. Op zaterdag deden we dat onder het genot van hapjes van Smulhoes Peize en op zondag met heerlijke vis van ’t Vishuys in Roden en de verrukkelijke pizza’s van En Famille.
In de categorieën 3 tot en met 8 (zowel enkel, dubbel als mix) werd gestreden tot de laatste punten binnen waren. Ondanks de zware weersomstandigheden bleef de sfeer onder de deelnemers uitstekend en respectvol.
De club kan terugkijken op een buitengewoon geslaagde en zonovergoten tennisweek!
Wil je het toernooi echt herbeleven? Volg @tvpeize voor de mooiste reel!
Woninginbraak
Afgelopen weekend is er ingebroken in een woning aan de Schoolstraat, dit zou gebeurd moeten zijn tussen vrijdag 19 juni 18.00 uur en zaterdag 20 juni 13.00 uur, zo laat de politie weten. ‘We doen onderzoek naar de inbraak en of/wat er is weggenomen. Als er mensen zijn die rond de genoemde tijdstippen iets verdachts hebben gezien horen we – via 0900-8844 – het heel graag! Ook eventuele camerabeelden zijn zeer welkom’.
Zomersluiting digitaal spreekuur Peize
Maandag 29 juni is het laatste digitale spreekuur voor de zomersluiting. Op maandag 31 augustus start het spreekuur weer, elke maandag van 14:00 tot 16:00 in het Dorpshuis Peize.
U kunt in de zomer wel in de bibliotheek van Roden terecht. Het digitale spreekuur is daar op woensdagen van 10:00 tot 12:00.
Summer Bootcamp voor jongeren
Kinesis Fitclub organiseert tijdens de zomervakantie iedere woensdag een Summer Bootcamp voor jongeren vanaf 12 jaar. Tijdens de trainingen werken deelnemers op hun eigen niveau aan conditie en kracht met onder meer ren- en sprongoefeningen en verschillende fitnessmaterialen.
De bootcamp wordt gegeven door fysiotherapeut en trainer Koen. Deelname is mogelijk per losse training of via een trainingskaart.

Woningbrand blijft beperkt tot wasmachine
Maandagochtend werd de brandweer gealarmeerd voor een melding van een woningbrand aan de Heriklaan. Na een verkenning bleek de situatie mee te vallen en beperkt te blijven tot een defecte wasmachine.
Door een storing in het apparaat waren rook en een brandlucht in de woning ontstaan. De brandweer heeft de wasmachine gekoeld en vervolgens naar buiten gebracht.
Omdat er geen sprake was van brand konden de eveneens gealarmeerde brandweereenheden uit Roden en de hoogwerker uit Groningen al snel terugkeren naar hun kazernes. Nadat de woning was gecontroleerd, kon ook de brandweer van Peize weer retour.
Tygo Land blijft nog een seizoen bij FC Groningen
Tygo Land uit Peize speelt ook komend seizoen voor FC Groningen. De 20-jarige middenvelder wordt opnieuw voor één jaar gehuurd van PSV, meldt rtv Noord. Na een lastig begin groeide Land afgelopen seizoen uit tot een vaste waarde bij de Groningers. Hij kwam tot 30 wedstrijden, scoorde drie keer en gaf één assist. Zijn sterke prestaties leverden hem bovendien een terugkeer op bij Jong Oranje.
FC Groningen ziet nog volop ontwikkelmogelijkheden voor de middenvelder en verwacht dat hij komend seizoen opnieuw een belangrijke rol kan spelen. De bedoeling is dat Land vrijdag al aansluit bij de eerste training van de selectie. En dus ook 30 juni met Grunn naar Peize komt voor hun eerste oefenwedstrijd.
Sportuitslag
In de 111km lange Eislek Gravel Luxembourg is wielrenner Karst Hayma als 25e gefinisht. Dit deed hij acht minuten na de Belg Niels van de Putte die 3 uur en 25 minuten nodig had om deze gravelwedstrijd te winnen
Bril gevonden
Dorpsgenoot heeft aan de Wolddijk op een bankje de op de foto getoonde bril aangetroffen. Kan afgehaald worden aan de Esweg nr 16.
Humanitas zoekt vrijwillig coördinator Thuisadministratie
Humanitas Noordenveld is op zoek naar een vrijwillig coördinator voor de Thuisadministratie. In deze rol koppel je hulpvragers aan vrijwilligers, begeleid je het traject op hoofdlijnen en onderhoud je contacten met samenwerkingspartners.
De coördinator helpt inwoners van Noordenveld weer grip te krijgen op hun financiële en administratieve situatie. Het vrijwilligerswerk is flexibel in te delen en je maakt deel uit van een betrokken team. Meer informatie is te vinden via de QR-code op de flyer of via Humanitas Noordenveld.

Ook zondag zijn enkele tuinen van leden van Groei & Bloei geopend voor bezoekers. Een mooie gelegenheid om inspiratie op te doen voor de eigen tuin en te genieten van de verschillende manieren waarop tuineigenaren hun tuin hebben ingericht.
Ondanks de zomerse warmte brachten de dames van de tuinclub van Vrouwen van Nu zaterdagmiddag een bezoek aan de tuin van de Tuinmevrouw aan de Karlingakkers 13. Daar kregen zij uitleg over de uitgangspunten bij de aanleg en het onderhoud van de tuin.
Van de eveneens aanwezige tuinvogelconsulent hoorden de bezoekers niet(s) over vogels, maar vooral over planten en struiken die bijdragen aan een insect- en vogelvriendelijke tuin.
Na afloop bedankten de aanwezigen elkaar voor de ontvangen informatie en de gastvrijheid. Vervolgens zochten de dames elders de schaduw op voor een verkoelend drankje, met de wens dat de Tuinmevrouw zondag veel bezoekers mag ontvangen. Zoals een van hen opmerkte: „Het is zeker de moeite waard om hier een kijkje te nemen.”

Vergunning voor aanleg stuwen en aanpassing watergang aan Oude Velddijk
Waterschap Noorderzijlvest heeft een omgevingsvergunning verleend voor werkzaamheden aan een watergang nabij de Oude Velddijk 28 in Peize. Het plan omvat de aanleg van twee stuwen, het dempen van een deel van een bestaande watergang en het graven en verbreden van nieuw oppervlaktewater.
De werkzaamheden maken deel uit van het bouwrijp maken van het perceel (Oude Velddijk 26). Volgens het waterschap zorgen de nieuwe stuwen ervoor dat water langer wordt vastgehouden en vertraagd wordt afgevoerd. De verloren waterbergingscapaciteit door het dempen van een bestaande watergang wordt gecompenseerd door het graven en verbreden van nieuw oppervlaktewater.
Uit de beoordeling van het waterschap blijkt dat de maatregelen geen nadelige gevolgen hebben voor het waterpeil in het gebied en passen binnen de doelstellingen voor waterbeheer.
De vergunning ligt van 18 juni tot en met 29 juli 2026 ter inzage. Meer informatie over de vergunning en de mogelijkheden om bezwaar te maken is te vinden via Waterschap Noorderzijlvest.

Step verdwenen
‘Onze zwarte Evo step is kwijt’, meldt dorpsgenote. Woensdag tussen 12.00 en 14.00 uit de bosjes op het schoolplein van ’t spectrum verdwenen. Heeft iemand deze gezien? Dan horen we het graag
Streektaoltocht langs kunst van Hoppa! Festival
Op zondag 28 juni organiseren de vrijwilligers van het Huus van de Taol, afdeling Noordenveld, weer de Streektaoltocht. Een leuke en laagdrempelige wandeltocht voor het hele gezin waarbij deelnemers onderweg Drentse woorden vertalen naar het Nederlands.
Met de juiste antwoorden ontstaat uiteindelijk een Drents gezegde. Of zoals de organisatie het zelf noemt: “een beettie wegwies worden in het Dreents”.
Deelname is gratis. De start is om 11.00 uur bij Café Ensing in Peize.
Dit jaar wordt de tocht gecombineerd met het Hoppa! Festival. De route voert langs de etalages waar de kunstwerken van het festival zijn te bewonderen.
Trainer voor BBB en Yoga gezocht
Ben jij energiek, motiverend en gepassioneerd over bewegen en gezondheid? DSTV is ingaande het seizoen 2026/2027 (start op 7 september 2026 en eindigt op 3 juli 2027) op zoek naar een enthousiaste groepslesinstructeur (M/V) die wekelijks (2 uren) met plezier lessen verzorgt in Yoga en BBB. De lessen worden gegeven in de avonduren. De tijdstippen en dag in nader overleg te bepalen.
Interesse?
Lijkt het jou leuk om voor onze vereniging aan de slag te gaan? Stuur dan jouw motivatie en cv naar voorzitter@dstv-peize.nl of neem voor meer informatie contact op met Ada Laverman, bestuurslid DSTV, telefoonnummer 0621335659. Mail: ada@dstv-peize.nl of met Robert Bolt, voorzitter DSTV, telefoonnummer 0653888972. Meer informatie over DSTV is te vinden op Dstv-Peize.nl
“Ja, ik ben aan het aftellen”, zegt Geert Pakes woensdagmiddag wanneer DitisPeize even langskomt voor een afscheidsgesprek. “Het doet wel wat met je, maar het is goed zo.”
Na 26 jaar sluiten Geert en Reina op zondag 21 juni definitief de deuren van Café Bar Kok. Al zo’n 65 jaar een begrip in Peize en omstreken. “Eigenlijk hoefde die naam niet per se te blijven bestaan, maar hij was zo ingeburgerd dat we hem gewoon hebben aangehouden toen wij het café overnamen.”
Aan herinneringen geen gebrek.
“Wat moeten we vertellen over de mooie en minder mooie dingen van 26 jaar in de kroeg?” lacht Geert. “We waren nog maar net open toen de laatste Noordenveld Tentoonstelling in Peize plaatsvond. Man, wat hadden we het druk. We hebben toen direct ons eerste personeelslid aangenomen.”
Ook de heropleving van de Polmerkermis in 2008 staat hen nog helder voor de geest. Samen met Algemeen Belang De Pol en De Polmer Noaber werd een traditie die 25 jaar had stilgelegen nieuw leven ingeblazen. Reina vult aan: “Op tweede paasdag zag ik binnen tweehonderd mensen feestvieren. Tot mijn dochter zei: ‘Mam, heb je ook buiten gekeken?’ Daar stonden minstens net zoveel mensen te genieten van de artiesten.”
Over artiesten kunnen Geert en Reina uren vertellen. Eén verhaal springt er voor hen uit. “Onlangs trad Jannes hier op tijdens een besloten feest van een vaste klant. Toen hij nog niet zo bekend was, hebben wij hem eens naar Peize gehaald voor een optreden in de feesttent. Dat wist hij nog. Omdat wij fan waren, kregen we van hem vier vrijkaarten voor zijn jubileumconcert in Rotterdam. Dat is toch prachtig?”
Veranderingen door de jaren heen
Natuurlijk waren er ook ontwikkelingen die invloed hadden op het cafébedrijf. “De invoering van de euro, mensen gingen ineens veel meer rekenen. Daarna kwam de mobiele telefoon. Mensen spraken minder vaak spontaan af in de kroeg. En het rookverbod in de horeca, tja… goed voor de gezondheid, maar wij merkten het wel in de omzet.”
Toch overheersen de positieve herinneringen.
“We klagen niet. Juist de persoonlijke momenten zijn ons bijgebleven. Bijvoorbeeld wanneer een familie na een uitvaart bij ons samenkwam omdat hun vader het hier altijd zo gezellig vond. Met de muziek uit de jaren zestig en zeventig, een gokje op de gokkast en natuurlijk de bekende hapjes: een bitterbal, een stukje kaas en een stukje worst.”
“Alle gesprekken die we in de cafetaria en het café hebben gevoerd zijn voor ons waardevol en dierbaar.”
Nog één keer feest
Hoewel Geert en Reina geen groot afscheidsfeest hadden gepland, dachten een aantal vaste gasten daar anders over. Zij hebben een laatste feestavond georganiseerd om het ondernemerspaar alsnog een passend afscheid te geven. Daarom gaat Café Bar Kok op vrijdag 26 juni nog één keer vanaf 21.:00uur open.
Een laatste avond om herinneringen op te halen, verhalen te delen en afscheid te nemen van een café dat ruim een kwart eeuw met Geert en Reina een vertrouwde ontmoetingsplek in Peize was.

Tweede laadpaal bij sporthal
De gemeente is voornemens om twee parkeerplaatsen (4e en 5e parkeervak) bij de sporthal aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen. Dit omdat dat de gemeente Noordenveld de ambitie heeft om in 2040 klimaatneutraal te zijn. Elektrisch vervoer levert een belangrijke bijdrage levert aan deze ambities.
Bij vak 2 en 3 staat nu al een laadpaal en op de fotomontage is ook de 2e paal toegevoegd. Op basis van huidige informatie is een tweede paal gewenst, waarbij op het moment van van het besluit één vak wordt ingericht als een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen. De andere parkeerplaats wordt vooralsnog niet als een oplaadplaats ingericht, maar als blijkt dat er wel behoefte bestaat aan een tweede oplaadplaats deze plaats snel kan worden ingericht
In de afgelopen weken is groot onderhoud uitgevoerd aan de Noorddijk en de aansluiting op de Brusselseweg. De kruising van de Noorddijk met de Brusselseweg is voorzien van een verhoogd plateau. Daarnaast is een lichte knik in de Brusselseweg aangebracht die de snelheid van het verkeer moet remmen.
Aan de andere zijde van de Noorddijk is de voormalige fietssluis met paaltjes vervangen door een betonnen landbouwsluis. Deze moet voorkomen dat auto’s en bestelwagens gebruikmaken van de weg. Ook is over de gehele lengte van de Noorddijk nieuw asfalt aangebracht.
Voor boswachter Zwart van Natuurmonumenten vormde de aanleg van de landbouwsluis aanleiding om opnieuw aandacht te vragen voor de verkeerssituatie in De Onlanden. Nadat een jonge vos werd doodgereden, pleit hij ervoor om ook de Drentse Dijk op vergelijkbare wijze af te sluiten voor autoverkeer. Daarmee zouden het waterbergings- en natuurgebied De Onlanden in de Peizer- en Eeldermaden – grotendeels – autovrij worden.
Hoppa Diner (Onderdeel van Hoppa kunst en cultuurfestival ‘ Voeten in ’t Veld’)
Op vrijdag 26 juni staat de kerk van Peize in het teken van kunst, muziek en ontmoeting. Bezoekers kunnen genieten van een driegangendiner, verzorgd door En Famille uit Peize, terwijl de drankjes worden verzorgd door Café Ensing.
Tijdens de avond worden twee exposities geopend. Kunstenares Annette Hoolsema geeft een korte toelichting op haar werk. Daarnaast is van 26 tot en met 28 juni een expositie te zien van deelnemers aan de schilder- en fotografieworkshops van Maggie’s Center Groningen. De opbrengst van de verkoop van deze werken komt volledig ten goede aan Maggie’s Center, dat ondersteuning biedt aan mensen met kanker en hun naasten.
Voor de muzikale omlijsting zorgt de Peizer band Les Fantaseurs. Bij mooi weer vindt het diner buiten plaats, anders in de kerk.
Deelname aan het diner kost € 40,- voor volwassenen. Voor kinderen is er een pizza-arrangement van € 10,-. Kinderen zijn welkom, al richt het programma zich vooral op volwassenen. Aanmelden en kaarten bestellen kan via deze link.
Jas kwijt
Jonge dorpsgenoot is zijn groene jas (al een tijdje) kwijt, had hij op schoolplein neergelegd toen de school dicht was. Hij ligt niet op beide scholen of opvang. Iemand de jas misschien zien liggen dan graag berichtje naar 0681136649.
Kinderen gezocht voor Kerstmusical 2026
De voorbereidingen voor de Kerstmusical 2026 in de kerk van Peize gaan binnenkort van start. Voor deze jaarlijkse productie zijn de organisatoren op zoek naar enthousiaste kinderen vanaf groep 4 van de basisschool die het leuk vinden om te zingen, acteren, dansen en samen een mooie voorstelling neer te zetten.
De repetities beginnen eind september. Tot eind november wordt er op zondagochtend geoefend, daarna vinden de repetities plaats op zaterdagochtend. De uitvoeringen staan gepland in de kerstvakantie; de exacte data worden later bekendgemaakt.
Kinderen die graag willen meedoen of meer informatie willen ontvangen, kunnen een e-mail sturen naar kerstinpeize@gmail.com.
⭐ Doe jij mee aan de Kerstmusical 2026
Ook dit jaar brengen we in de kerstvakantie weer een bijzondere kerstmusical op de planken in de Kerk van Peize. Daarvoor zoeken we enthousiaste kinderen die houden van zingen, spelen, dansen en vooral van gezellig samen iets moois maken!
🎭 Wie kan meedoen?
Alle kinderen vanaf groep 4 van de basisschool zijn van harte welkom.
🎵 Wanneer repeteren we?
De voorbereidingen starten eind september. Tot eind november oefenen we op zondagochtend. Daarna vinden de repetities plaats op zaterdagochtend. De definitieve data van de uitvoeringen in de kerstvakantie volgen later.
✨ Wat kun je verwachten?
Samen werken aan een mooi kerstverhaal
Leren zingen, acteren en bewegen op het podium
Optreden voor familie, vrienden en dorpsgenoten
📧 Interesse?
Wil je meedoen of heb je vragen? Stuur dan een mail naar kerstinpeize@gmail.com.
We hopen je te zien bij de Kerstmusical 2026!
Hoppa Festival 2026
Drie dagen lang kunst, cultuur en ontmoeting rondom de Brink van Peize. Het Hoppa Festival keert van 26 tot en met 28 juni 2026 terug in deze tweede editie met een laagdrempelig programma voor jong en oud. Het festival zet in op toegankelijkheid, lokale verbondenheid en veelzijdige beleving.
“Hoppa draait om samen beleven,” vertelt de organisatie. “We willen dat iedereen zich welkom voelt, of je nu actief meedoet of gewoon komt genieten van alles wat er te zien en te doen is.”
Het festival strekt zich uit over drie dagen, elk met een eigen karakter.
Vrijdag draait om genieten en ontmoeten. Onder het genot van een hapje en drankje rondom de kerk met een aantal dorpsgenoten luisteren naar relaxte muziek. Dit jaar omgeven door de Wielerronde van Peize, dus sportief ontmoet creatief!
Zaterdag staat in het teken van ontdekken en doen. Rondom de kerk is er een maakmarkt met verschillende handgemaakte producten, daarnaast vindt een aantal creatieve workshops plaats op de Brink. Er kan een kunstroute door het dorp gewandeld worden, mogelijk gemaakt door Kunstmomenten. Bezoekers kunnen zelf aan de slag en kennismaken met lokaal talent in een informele setting. In gesprek gaan met elkaar en genieten van een ontspannen festivalsfeer. Het programma biedt een mix van optredens, straatacts en muziek voor een divers publiek. Van intieme voorstellingen tot energieke live-optredens: overal op De Brink valt iets te zien en te ervaren. “Het moet vooral een feestje zijn,” aldus de organisatie. “Toegankelijk, gezellig en verrassend.”
Zondag genieten van theater en beleven. Bezoekers kunnen wederom rondstruinen langs kunst met de kunstroute, daarnaast kan een streektoalwandeling gelopen worden via Huus van de toal. Een aantal kinderen van basisscholen De Eskampen en ’t Spectrum hebben de afgelopen week hard geoefend op een familievoorstelling waarin het thema van dit jaar – Voeten in het Veld – verweven is. Zij hopen uiteraard op veel publiek, dus komt allen!
Juist het contact tussen mensen – kunstenaars, bezoekers en vrijwilligers – vormt een belangrijk onderdeel van Hoppa. “We hopen dat mensen elkaar inspireren en dat er mooie gesprekken ontstaan.”
Het Hoppa Festival wil kunst en cultuur dichtbij brengen. Geen hoge drempels, maar een open uitnodiging aan iedereen uit Peize en omgeving. De ontspannen sfeer en laagdrempelige insteek maken het festival geschikt voor alle leeftijden.
Achter de schermen werkt een betrokken groepje vrijwilligers hard aan de organisatie. Hun inzet is onmisbaar voor het festival. “Zonder vrijwilligers geen Hoppa,” benadrukt de organisatie. Nieuwe helpende handen zijn daarom altijd welkom.
Wat hoopt de organisatie dat bezoekers meenemen na dit festivalweekend? “Dat mensen merken hoe leuk en toegankelijk kunst en cultuur eigenlijk zijn. En vooral dat ze een weekend hebben gehad vol plezier, inspiratie en ontmoeting.”
Het grootste deel van het programma is vrij toegankelijk. Meer informatie is te vinden op HoppaPeize.nl, en de gebruikelijke kanalen.
FC Groningen opent voorbereiding met oefenduel tegen vv Peize
VV Peize ontvangt op dinsdag 30 juni FC Groningen op Sportpark Hereweg. De wedstrijd begint om 19.00 uur en vormt voor de Groningse eredivisieclub de eerste wedstrijd in de voorbereiding op het nieuwe seizoen.
Kunstgras
Het oefenduel staat in het teken van de plannen voor een multifunctioneel kunstgrasveld in Peize. De opbrengsten van de wedstrijd moeten bijdragen aan de realisatie van dit veld, dat bedoeld is voor sport, onderwijs en andere activiteiten voor de jeugd in het dorp.
Kaarten
Voor jeugdleden van VV Peize tot en met de JO17 zijn gratis toegangskaarten beschikbaar. Meer informatie over kaartverkoop en de organisatie rond de wedstrijd is te vinden op vvpeize.nl.

Eigenaar kittens gezocht
Sinds zondagmiddag lopen deze twee jonge kittens bij ons in de tuin, laat dorpsgenote weten. Mist iemand deze 2 leukerds? Zo ja contact via 0633140584